Egyre többen hívnak fel telefonon, felháborodva azona a gyakorlaton, hogy újabban a földhivatal nem enged betekintést az egyébként közhiteles nyilvántartásnak minősülő iratokba.
A Ptk. 5:166. § (3) -, az Ákr. 33. § (3) -, és az Inytv. 67. § (3) egymással összhangban álló bekezdéseinek rendelkezései értelmében a földhivatali bejegyzés alapjául szolgáló okiratban nem részes fél („harmadik személy" avagy „kérelmező") azokban az esetekben ismerheti meg az okirattár tartalmát, ha igazolja, hogy a megismeréshez az okirat tartalma által érintett jogosultak és kötelezettek hozzájárultak, vagy hogy az okirat megismerése joga érvényesítéséhez, illetve jogszabályon vagy hatósági határozaton alapuló kötelezettsége teljesítéséhez szükséges.
A gyakorlatban az a kérdéses, hogy a földhivatal minek alapján tudja megítélni, hogy az adott személynek joga érvényesítéséhez van szüksége az okirat megismerésének.
Ilyen eset például, ha egy társasházi ingatlan tulajdonosai (élve a társasházi törvény 35.§.(2) bekezdésében foglalt lehetőséggel-„mint a tulajdoni hányad 1/10-ével rendelkező tulajdonostársak - a napirend, az ok és a közgyűlési határozatra tett javaslat megjelölésével írásban kérik közgyűlés összehívását. Ha a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a kérés kézhezvételétől számított 30 napon belüli időpontra a közgyűlést nem hívja össze, azt a harmincadik napot követő 15 napon belüli időpontra a számvizsgáló bizottság, ennek elmulasztása esetén az összehívást kérő tulajdonostársak vagy az általuk írásban megbízott bármely tulajdonostárs jogosult összehívni"-olvasható a törvényben.
Magyarország városaiban több olyan társasház van, ahol a helyi önkormányzat tulajdonnal rendelkezik. Azokat a lakásokat az önkormányzat adja ki szociális, vagy piaci alapon. Egyes városokban a bérleti díjat az önkormányzat beszedi, de a közös költséget, és a felújítási alapba szedett összeget nem hajlandó a lakásai után beszedni. Vajon jogosan jár-e el az önkormányzat?
A társasházi közös költség behajtása valóban a közös képviselő feladata a társasházi törvény alábbi rendelkezése alapján:
„43.§.(1) A közös képviselő vagy az intézőbizottság jogkörében eljárva köteles:
c) közölni és beszedni a tulajdonostársakat terhelő közös költséghez való hozzájárulás összegét, továbbá a 24. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, külön jogszabályok alapján meghatározott szolgáltatások díját, valamint érvényesíteni a közösség ezzel kapcsolatos igényeit."
Ennek alapján akár tiszta is lehetne a helyzet: fizessen az önkormányzat!A világért sem szeretném a 40 550 000 000 forintos jegyzett tőkéjű társaság rossz hírét kelteni.( A matekból gyengébbek kedvéért 40 milliárd és 550 millió forint).
Azért gondolok arra, hogy baj lehet a cégnél, mert egy engedményezés előtti utolsó fizetési felszólító akadt a kezembe.
Az MVM NEXT Energiakereskedelmi Zrt küldte, és kibontva került a postaládámba, több más levél közé bújva. Így csak utólag vettem észre, hogy a címzett az egyik - általam kezelt -társasház egykori tulajdonosa.
Minimálisan enyhült a népszerűségük idén, mégis rekord árszintre kerültek a megfizethetőségükről és kiszámítható fenntartási költségükről ismert panellakások a hazai ingatlanpiacon - közölte a Duna House ingatlanforgalmazó cég pénteken.
Kiemelték, Budapesten a panelekért fizetett négyzetméterár a tavalyi átlaghoz képest kétszámjegyű, 13 százalékos drágulást mutat (789 ezer forint/négyzetméter), a panellakásra fordított átlagos összeg pedig megközelítette a 42 millió forintot.
A slágerlakótelepek lakásait illetően azonban a milliós négyzetméterár sem ritka. Fővárosi házgyári lakásra 500 ezer-1,22 millió forint közötti négyzetméteráron, 24-83,75 millió forintig terjedő összegért szerződtek a Duna House ügyfelei idén - írták a közleményben.
A Duna House Barométer 2024 harmadik negyedévére vonatkozó kiadványa szerint a fővárosi és a keleti országrész panelárindexe mindenkori csúcson áll, mindössze a nyugati vármegyékben tapasztalható 7 százalék körüli enyhülés a területen rekordnak tekinthető idei második negyedéves értékhez képest - írják a közleményben.
Jövőre a nagyobb városokban is erősödhet a fiatalok részesedése a lakáspiaci tranzakciókból, mert az új gazdaságpolitikai akciótervben külön pontban dolgoznák ki a fiatalok lakhatási megoldásait, emellett a külföldi vevők száma is emelkedhet a következő időszakban - közölte az ingatlan.com az kedden, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és saját adatai alapján..
Kormányprogramokra és kedvezőbb kamatozású piaci finanszírozásra volna szükség ahhoz, hogy a lakásépítések és lakásfelújítások volumene ismét emelkedjen - közölte pénteken az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ), reagálva az Orbán Viktor miniszterelnök által tett bejelentésekre, amelyekre közleményük szerint az építésgazdaság szereplői is felfigyeltek.
A társasházak többségében a közgyűlés azt a felhatalmazást adja a számvizsgáló bizottságnak, hogy náluk lehet érdeklődni, jelentkezést leadni a közös képviseletre jelentkezőknek. Ezt a felhatalmazást a számvizsgáló bizottság tagjai rendszeresen arra használják fel, hogy szelektálják a jelentkezőket és önkényesen választanak nekik tetsző jelölteket, akiket meghívnak a közgyűlésre.
Ez a tevékenységük megbízás nélküli ügyvitelnek felel meg, amivel megfosztják a tulajdonosokat a megismerés, kiválasztás és javaslattétel lehetőségétől. Az esetek döntő többségében a meghívóból még az sem derül ki, hogy hány jelölt kerül a közgyűlés elé!
A társasházi törvény 34.§-a rögzíti, hogy mit kell tartalmaznia a meghívónak!
Minősített sikkasztások miatt emelt vádat a győri járási ügyészség egy nővel szemben, aki az általa képviselt két társasháztól összesen 16 535 968 forintot sikkasztott el. Nem ez az első eset, hogy egy társasházi közös képviselő nem tud ellenállni az általa kezelt jelentős mennyiségű pénznek és annak jó részét eltulajdonítja. Noha ez nem általános jelenség, ezeket az eseteket szigorúbb ellenőrzéssel meg lehetne előzni, ám a több mint 20 éves társasházi törvény például nem ír elő semmilyen végzettségi minimumot társasházi pénzügyeket ellenőrző számvizsgálói tagsághoz, így ezek az ügyek simán átcsúszhatnak a tulajdonosokon - állítja a szakértő.
Más városok számára is intő jel lehet az debreceni ingatlanhelyzet, ahol az épülő gyárak miatt több ezerrel nőtt az albérletkeresők száma, kibillentve a hosszú évek alatt kialakult egyensúlyt. Szakértők a budapesti Airbnb-pánikhoz hasonlítják a történteket, a városban és környékén mégis sokan attól tartanak, hogy az ipari beruházások miatt elértéktelenednek az ingatlanok.
- Az első hét hónapban 60 százalékkal több ingatlan cserélt gazdát a fővárosban, mint az előző év azonos időszakában; a budapesti lakások átlagos négyzetméterára 3 százalékkal 914 ezer forintra emelkedett; az átlagos, 65 négyzetméteres otthonra fordított összeg pedig 4 százalékkal nőtt, megközelítette a 60 millió forintot - közölte a Duna House ingatlanforgalmazó pénteken.
2024 első fél évében 6027 új lakás épült, 18 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 8972 volt, ami ugyancsak 18 százalékkal maradt el a 2023 azonos időszakitól - ismertette szerdán kiadott jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A rohamosan növekvő lakásárak miatt sokan pánikszerűen menekülnek előre. Úgy vásárolják meg a lakásokat, hogy még a telket sem látják. A papír pedig mindent kibír. A profi kártyások pókerasztala békés gyerekzsúrok helyszíne a tervezői asztalokhoz képest. A tervező azt ígér, amit csak nagyon ritkán tud teljesíteni..
Jobb esetben a tervező a kivitelezővel közös cégben érdekelt, ezért ilyekor kisebb a kockázat, de nem javaslom senkinek sem, hogy terv alapján fizessen előre.
Napjainkban még egy kisebb javításra is akkor adnak árajánlatok a szakipari munkát végző cégek, ha legalább az anyag árát előre megkapják. Jónéhány árajánlat 3-4 napig érvényes, mert az elszabadult árhullám miatt az előleggel rohannak bevásárolni, s nem a saját pénzüket kockáztatják.
Az eljárás a kivitelezők szempontjából érthető, de a vásárlói kockázat nagysága miatt érdemesebb a használt lakások között keresgélni. Ott legalább annyi esélye van a vásáróljelöltnek, hogy szakemberrel érkezve alaposan végig tudják nézni a megvásárolni kívánt ingatlant. Inkább érdemes kifizetni egy hozzáértőnek néhány tízezer forintot a szemléért, mint bukni több százezret vagy néhány millió forintot.
A 444-en láttam a hírt, hogy Répássy államtitkár bejelentése szerint a bírói béremelésre nincs pénz és off record olyat is mondott, hogy addig nem is fognak erre pénzt adni, amíg nem lesz tömeges elvándorlás. Ebben van jó adag fideszes cinizmus és lábon kihordott államcsőd. Egy kis magyarázat.
A bírók bérét, ahogy minden más állami alkalmazottét, nem tervezetten emelik. Több dolognak is alárendelik. Az egyik, hogy Orbánék nem csinálnak leszervezést, hanem minden állami leépítést átszervezéssel és kiszorítással oldanak meg. Ilyen volt a szakhatóságok becsatornázása a kormányhivatalokba. A szakhatóságoknál mindenféle pótlékokat kapó, saját irodában dolgozó, viszonylag kényelmes helyzetben levő szakbürokraták egyik napról a másikra választhattak, hogy visszamennek kormánytisztviselői alapilletményre és beülnek egy irodába hárman.
Továbbra is sokan hiányoznak a közgyűlésekről, a társasházi tulajdonosok harmada nem vesz részt a döntéshozatalban, a tulajdonosi szemlélet náluk csak a lakás küszöbéig ér, holott az épület állapota a lakások értékére is hatással van. Nagy kihívás a közös felújítási döntések meghozatala, és még nagyobb a megfelelő kivitelezők megtalálása, akik jó előre és megfelelően dokumentált árajánlatot tudnak és akarnak adni – hangzott el a THT Jogok, kötelességek és pénzügyek a társasházakban és az ingatlanpiacon című évindító konferenciáján.
Szeptemberben értesültek róla a Cordia Universo társasházának a lakói, hogy a vállalat, amely a ház körüli munkákat látja el, egy kisebb szünettel már másfél éve el van tiltva a társasházkezeléstől. A Cordia a házaiban saját cégével végeztette ezeket a feladatokat, és olyan szerződéseket kötött, amelyek kikötötték, hogy a lakók az első 5 vagy 10 évben nem szakadhatnak el a vállalat szolgáltatásaitól. Sok panasz érkezett a lakóktól a cég magas áraira, és arra, ahogyan a feladatokat elvégezte, viszont a társasházkezelési eltiltás egészen új helyzetet teremtett: lehetővé tette a cordiás házaknak, hogy végleg megszabaduljanak a cégtől.
2023-ban 18 647 új lakás épült, 9,2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 21 501 volt, 39 százalékkal kevesebb, mint 2022-ben - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Budapesten 6359 lakást vettek használatba tavaly, 3,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A visszaesés különösen súlyosan érintette a vármegyeszékhelyeket (-29 százalék), a többi városban (-2,0 százalék) és a községekben (-8,5 százalék) enyhébb volt.
A lakásbiztosítási ügyfelek 58 százaléka tervezi majd összehasonlítani a lakásbiztosítási kínálatot a márciusi kampányban - derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő több mint 8 ezer ember megkérdezésével lefolytatott kutatásából. Az alkuszcég várakozásai szerint a biztosítók között felerősödő verseny hatására 15-20 százalékkal alacsonyabb díj mellett válthatnak szerződést az ügyfelek - ismertette legfrissebb kutatási eredményét a cég pénteken.
A lakásbiztosítások csaknem 10 százalékát, 300 ezer szerződést is lecserélhetnek az ügyfelek.
Átalakulás várható a magyarországi ingatlanpiacon, egyrészt azért, mert a bérlakások fejlesztése felkeltette a befektetők érdeklődését, másrészt pedig azért, mert a kihasználatlan irodákat hotelekké alakítják - közölte a CBRE szerdán.
A kereskedelmi ingatlanokkal kapcsolatos szolgáltatások és befektetések globális vezető vállalata több mint 100 országban van jelen és munkavállalói száma meghaladja a 100 000 főt, közleményében rámutat: Nyugat-Európában és Észak-Amerika nagyvárosaiban már több évtizede probléma a megfelelő lakhatás, az urbanizáció hatására folyamatosan növekvő keresletet a piac nem tudja kellőképpen kiszolgálni. Ezek a trendek az elmúlt években már Közép-Európában is megjelentek.
Huszonegy rendbeli, folytatólagosan elkövetett sikkasztás bűntette és egy rendbeli sikkasztás vétsége miatt 3 év 10 hónap börtönben végrehajtandó szabadságvesztésre ítélte a Debreceni Járásbíróság azt a 71 éves nőt, aki elsikkasztotta több debreceni társasház pénzét, majd a büntetőeljárás során Európából Dél-Amerikába szökött.